Isännöinnin erillisveloitukset yllättävät

ISÄNNÖINNIN HINNOITTELUSSA ERILLISVELOITUKSET ÄRSYTTÄVÄT

Taloyhtiössä hallitus tarvitsee avukseen osaavan isännöitsijän, joka auttaa taloyhtiön arjen pyörittämisessä. Niitä ovat sopimukset, raha-asiat sekä taloyhtiön asioiden hoito ajallaan ja rakenteet kunnossa. Kiinteistöliitto Uusimaa ry:n tekemän kyselyn mukaan joka viides oli täysin tyytyväinen palvelujen laskutukseen. Hyvissä käsissä taloyhtiön talous on suunnitelmallista ja laskutus selkeää.

Isännöintisopimus

Isännöinnin kustannukset sovittaan sekä sisällöltään että laajuudeltaan sopimuksessa. Palvelu on toimivaa, kun osapuolten välillä vallitsee luottamus ja yhteistyö toimii. Sopimuksessa sovitaan hinnoitteluperusteet. Selkeä sopimus, jossa lähes kaikki sisältyy kiinteään hintaan ei tuo yllätyksiä, eikä aiheuta epäselvyyksiä.

Erillisveloitukset tuovat hinnoitteluun ja hinnanmuodostumiseen suuriakin vaihteluja. Taloyhtiön talouden suunnittelussa ennakoitavuus on tällöin vaikeaa. Erillisveloitukset ovat erään sortin ”avoin piikki”. Kirkkonummen Huolto on aina painottanut kiinteää ”yhden hinnan mallia”.

Yhteistyö avainasemassa

Hallituksen tulee perehtyä sopimuksen sisältöön, jolloin on helppo ymmärtää mistä työtehtävistä isännöitsijä vastaa. Isännöitsijän tehtäviin kuuluu mm. taloyhtiön laskujen maksu, mutta hallituksen kuuluu käydä maksutositteet läpi määräajoin. Se tehdäänkin nykyään suoraan taloyhtiön sivuilta, johon hallitus pääsee katsomaan laskuja milloin tahansa.

Prosenttiperusteiset palkkiot korjaushankkeissa

Monilla palveluntuottajilla on käytössään remonteissa ja korjaushankkeissa prosenttiperusteinen palkkio.

– Voidaankin kysyä voiko ylimääräisten laskujen hyväksymisestä (jotka valvoja jo on ennakkotarkastanut) maksaa satoja tai tuhansia euroja prosenttipalkkiota. Prosenttiperusteisessa palkkiomallissa erillisveloitus saattaa moninkertaistua hankinnan arvon vuoksi. Oikeudenmukaista vai ei, sitä voi pohtia.

Selkeä hinnoittelu on kiistatta taloyhtiön etu

Kirkkonummen Huolto Oy noudattaa hinnoittelussaan selkeää kiinteän hinnan mallia.  Monessa taloyhtiössä on kyllästytty piilokustannusten tuomiin lisälaskutuksiin.

– Siihen on olemassa hyvä vaihtoehto – valita sopimuskumppaniksi yritys, joka toimii päinvastaisella tavalla.

25.7.2022