Siivouspalvelun tärkeys

Siivouspalvelun merkitystä ei sovi unohtaa

Jokainen kiinteistö ja taloyhtiö jossa on yhteisiä tiloja kaipaa säännöllistä puhtaanapitoa. Siivouspalvelut ovat kiinteistönhoidon peruspalveluihin kuuluva osa, jota hoitaa taloyhtiöissä hallituksen valitsema huolto- ja siivouspalveluja tuottava yritys, kuten Kirkkonummen Huolto Oy. Hyvin hoidettu siivous on tärkeä osa taloyhtiön tarvitsemia palveluja. Palvelu tuo siisteyttä, tilojen viihtyisyyttä, hygieenisyyttä ja turvallisuutta. Kun tiloista ja pinnoista pidetään huolta, ne pysyvät paremmassa kunnossa ja siisteydestä seuraa asukasviihtyvyyden paraneminen.

Taloyhtiön hallituksen tehtävänä on määritellä tarvittavan kattava siivouspalvelu, jolloin siivoojilla on helppo tuottaa palvelut taloyhtiön tarpeiden ja toiveiden mukaisesti. Siivoustyöt hoidetaan sopimuksen edellyttämällä tavalla ja määrittelyn tason ollessa riittävä syntyy paras lopputulos. Ammattitaitoinen siivooja huolehtii puhtaanapidosta taloyhtiökohtaisesti sovitun ohjelman mukaisesti materiaalien ja tilojen erityispiirteet huomioiden.

Porraskäytävät, sauna ja suihkutilat, pyykkituvat, varastotilat ym. tulee pitää siisteinä. Terveydelle haitallisia epäpuhtauksia ei saa kertyä yhtiön tiloihin, eivätkä tilat muutenkaan saa olla epäsiistit.

Tietävätkö asukkaat mitä on sovittu?

Puhtaanapito - ilomme

Asukkailla ja eri sukupolvilla voi olla hyvinkin erilaiset käsitykset siivouksesta ja siisteydestä. Kaikki eivät välttämättä tiedä, mitä siivouspalvelusopimuksessa on sovittu.

– Selkeä ohjeistus ja sopimuksenmukainen toiminta kuuluvat hyvän kiinteistönhoidon perusteisiin, kertoo Kirkkonummen Huolto Oy:n huoltopäällikkö Juha Tuomala.

– Jos koetaan, että puhtaanapidossa on ongelmia, saattaa syynä olla liian harvoin tehtävä siivous tai erittäin kuluneet pintamateriaalit, joita ei enää siivoamalla saa puhtaaksi. Nämä asiat katsotaan aina paikanpäällä, jolloin tarvittaessa voidaan muuttaa siivousintervalleja.

Siivous vain osa palvelua

Taloyhtiöiden siivouskomerot ovat pieniä. Näin ollen siivousvälineiden puhdistus ja pesu tapahtuu varikolla, jossa on tätä tarkoitusta varten asennettu laadukas erikoiskone.

– Vain puhtailla välineillä ja oikeilla ekologisilla aineilla saadaan puhdas lopputulos.

Portaat ja saunat tekevät kerrostalon puhtaanapitotyöstä fyysisesti raskasta. Paraskaan siivooja ei saa voimakkaasti kuluneita pintoja puhtaaksi. Silloin maali tai pintojen materiaalin uusiminen on syytä ottaa avuksi.

Taloyhtiöissä asumisen jäljet näkyvät ennen pitkää pintamateriaaleissa ja tiloissa. Omaisuuden hyvä hoito on myös sen arvon säilyttämistä. Säännöllinen remontti on oikea tapa huolehtia arvon säilymisestä. Remontti tuo viihtyvyyttä ja ylläpitosiivous helpottuu.

Tavanomainen taloyhtiön ylläpitosiivouksen sisältö:

Lattioiden kosteapyyhinnän

Eteismattojen imuroinnin tai harjauksen

Lasipintojen tahrojen poiston

Hissin puhdistuksen

lrtoroskien keräämisen

Yleisten sauna- ja pesutilojen siivouksen

Perussiivous sovitaan erikseen ja se sisältää lattioiden vahauksen, ikkunoiden pesun ja korjaustöista aiheutuvat siivoukset.