Helsingin Sanomat 6.3.2025
Helsingin Eirassa sijaitsevan Tarmo-taloyhtiön isännöitsijän toiminnasta paljastui vakavia epäselvyyksiä, jotka johtivat taloyhtiön hallituksen epäluottamukseen ja isännöitsijän vaihtamiseen. Tapauksessa korostuvat seuraavat valitettavan yleiset ongelmat.
Omavaltaiset omaan palkkaan vaikuttavat päätökset ilman hallituksen hyväksyntää. Isännöitsijä tilasi 20 000 euron putkiremontin suunnittelun ilman taloyhtiön lupaa. Hän järjesti remontin tarkastuksia ilman hallituksen edustajaa ja muutti sovittuja urakkasopimuksia yksipuolisesti.
Piilokustannukset ja erillisveloituksilla rahastaminen. Taloyhtiötä laskutettiin tuhansia euroja lisätöistä, joista hallitusta ei informoitu. Isännöitsijä ”tuputtaa” taloyhtiöille ylimääräisiä palveluita ilman tilausta.
Laskutusepäselvyydet ja puutteellinen taloudenhoito. Maksuvalmiuden seuranta puuttui, ja ylimääräisiä vastikkeita ehdotettiin ilman perusteita. Muissa saman isännöitsijän hoitamissa taloyhtiöissä ilmeni samanlaisia laskutusepäselvyyksiä.
Asiakirjojen pimittäminen ja epäselvät kilpailutukset. Hallitus sai remonttidokumentit käsiinsä vasta 1,5 vuotta myöhemmin. Kilpailutuksesta ei löytynyt dokumentaatiota, ja isännöitsijän väitteet osoittautuivat virheellisiksi.
Alan yleisiä käytänteitä:
- Pakotetut lisälaskutukset ovat yleisiä – isännöitsijöille asetetaan kuukausittaiset tulostavoitteet. Ne vaikuttavat palkkaan.
Helsingin Sanomien artikkeli luettavissa tästä
Miksi kannattaa hankkia isännöintipalvelu Kirkkonummen Huollosta?
- Läpinäkyvä laskutus
- Ei piilotettuja erillisveloituksia – kaikki hinnat ja palvelut ovat ennalta sovittuja.
- Isännöinnin kustannukset selkeästi hinnoiteltuina ja läpinäkyvinä.
- Taloyhtiön etu aina etusijalla
- Hallitus/taloyhtiö päättää – isännöitsijä toimeenpanee.
- Kilpailutukset dokumentoidaan huolellisesti, ja hallituksilla on aina pääsy kaikkiin asiakirjoihin.
- Hallituksella on reaaliaikainen näkyvyys taloyhtiön talouteen ja laskuihin
- Ei pakkomyyntiä – tarjoamme vain aidosti tarpeellisia palveluita.
- Nopea ja avoin viestintä – hallitus saa tiedon kaikista toimenpiteistä etukäteen.
- Eettisyys ja pitkäaikaiset asiakassuhteet
- Olemme sitoutuneet isännöinnin eettisiin ohjeisiin
Noudatamme rehellistä ja läpinäkyvää isännöintiä, jossa taloyhtiön varoja käytetään vastuullisesti. Käytämme varat palvelujen tuottamiseen ja toimintojen kehittämiseen. Siksi asiakasyhtiöiden määrä kasvaa tasaisesti. Tervetuloa taloon!