Maalämpöön siirtyminen osataan Kirkkonummen huollossa

Kirkkonummelaisissa taloyhtiöissä vaihdettaan maalämpöön

Lämmityskuluissa saatiin 70 % säästöt

Asunto Oy Kirkkonummen Harju on 1960-luvulla rakennettu, 84 asunnon kerrostaloyhtiö, jossa päätettiin siirtyä öljylämmityksestä maalämpöön. Vaikka saneeraus maksoi paljon, lämmitysjärjestelmän vaihto kannatti, sillä vuotuiset säästöt ovat olleet n. 70 000 euroa.

Öljylämmityksestä maalämpöön.

Kirkkonummella, Kantvikissa sijaitseva As Oy Kirkkonummen Harju on vuonna 1965 rakennettu, kahden kerrostalon ja 84 asunnon yhtiö. Rahaa paloi öljyyn vuodesta ja talvesta riippuen 95 000 -106 000 euroa vuodessa.

– Paitsi , että öljylämmitys on hirvittävän kallista, lämmitysjärjestelmä oli myös tullut elinkaarensa päähän. Eli uusia vanha järjestelmä vai vaihtaa se kokonaan toiseen. Totesimme, ettei ollut mitään järkeä jatkaa öljyllä. Järkevintä oli siirtyä maalämpöön, Kirkkonummen Huollon isännöitsijä Jarmo Jyllinmaa kertoo.

As Oy Kirkkonummen Harjun maalämpöhanke toteutettiin seuraavasti: Maalämpöä varten kiinteistön pihamaalle porattiin 21 kaivoa, joiden syvyys on 245 metriä. Kaivojen lukumäärä varmistettiin TRT-testin (Thermal Response Test) avulla.

-Testin avulla varmistetaan, että suunnitellulla kaivomäärällä ja mitoilla saadaan kallioperästä tarvittava määrä lämpöä kiinteistön tarpeisiin.

Kiinteistöön asennettiin kolme 83 kW:n lämpöpumppua. Lisäksi varalämmöksi asennettiin sähkökattila täydentämään kulutushuippuja kovimmilla pakkasilla.

Lämpöjärjestelmä asennuksineen maksoi kahdessa kerrostalossa yhteensä 388 000 euroa. Lämmityskuluissa saatiin 70% säästöt

– Lisäksi kustannuksia aiheuttivat suunnittelutyöt, vanhan järjestelmän purku, putkiston perusparannus ja säätö, muutostyöt ja sähköpääkeskuksen uusiminen. Vaikka puhutaan suurista kustannuksista, ovat syntyneet säästöt niin tuntuvia, että takaisinmaksuaika uudelle lämmitys järjestelmälle on vain seitsemän vuotta.

– Kun öljyn aikaan lämmitykseen kului noin 100 000 euroa vuodessa, oli lämmitys lasku maalämmön ansioista vuonna 2014 vain 33 600 euroa. Säästöä syntyy noin 70 000 euroa vuodessa, eli satsaus todella kannatti, Jyllinmaa sanoo tyytyväisenä.

Kaukolämmöstä maalämpöön?

Useat taloyhtiöt ovat siirtyneet varaavasta sähköstä tai öljystä maalämpöön. Uusimpana ilmiönä on, että nyt myös kaukolämmöstä siirrytään maalämpöön.

– Kirkkonummen Huollon vaikutuspiirissä on meneillään toistakymmentä maalämpöhanketta. Gesterbyssä sijaitseva, 72 huoneiston yhtiö Kirkkonummen Huippu on juuri siirtynyt kaukolämmöstä maalämpöön ja lämmön talteenoton ns. hybridi järjestelmään. Yhtiössä tavoitellaan lämmitysjärjestelmän muutoksella tuntuvia säästöjä.

– Tällä hetkellä lämmityskustannukset Kirkkonummen Huipussa ovat n. 80 000 euroa vuodessa. Maalämmön jälkeen kustannusten on arvioitu tippuvan n 25 000 euroa vuodessa. Investointi on taloyhtiölle erittäin kannattava hanke josta saa jopa sijoitetulle pääomalle hyvän tuoton. Lämmöntalteenottojärjestelmäkatolla, säästö 52%

– Ensimmäiset vertailuluvut saadaan lähiaikoina ja hoidossani olevien muiden yhtiöiden hallitukset toivovat jo sankoin joukoin tutustumiskäyntejä kohteeseen, kertoo Kirkkonummen Huollon isännöitsijä Jarkko Hukkanen.