Heijastimet ekaluokkalaisille

Pienet ihmiset ilmestyvät koulujen alkaessa liikenteeseen

Kirkkonummen Huolto lahjoittaa heijastimet ekaluokkalaisille

Kaikkiaan noin 600 ekaluokkalaista lasta aloittaa koulunkäyntinsä näinä päivinä.  Kirkkonummen Huolto Oy on perinteisesti ollut mukana turvaamassa lasten koulutietä ja jakanut heijastimet ekaluokkalaisille.

– Suurkiitos Kirkkonummen Huollolle tästä perinteisestä ystävällisestä eleestä. Koulunkäynnin aloittaminen on suuri muutos pienen lapsen elämässä. Perinteisesti se sujuu kuitenkin hyvin vaikka jännitystä onkin ilmassa, kertoo Kirkkonummen opetustoimen johtaja Leila Kurki.

– Tästä heijastimien lahjoittamisesta lapsille on tullut mukava liikenneturvallisuudesta ja koulutien tärkeydestä muistuttava tapa. Lapsien ilmestyminen liikenteeseen tulee huomioida erityisenä varovaisuutena, toteaa Kirkkonummen Huolto Oy:n toimitusjohtaja Benjam Kukko.

Pienet ihmiset tarvitsevat harjoitusta koulumatkan opettelemiseen ja liikenteessä toimimiseen. Koulut opastavat koululaisia mutta koulumatkaa on syytä harjoitella yhdessä vanhempien kanssa. Heijastin kuuluu oleellisena osana jalankulkijoiden pukeutumiseen ja heijastimien käyttöä tulisi lisätä.

– Ei mene kovinkaan kauaa, kun aamulla valon määrä on jo oleellisesti vähentynyt ja varsinkin sadesään sattuessa  voi jalankulkijan havaitseminen olla vaikeaa. Lisäksi pienet ihmiset ovat koulupäivän päätyttyä väsyneitä ja ajatukset ovat jo muualla, joten keskittyminen liikenteeseen ei ole parhaalla mahdollisella tasolla. Tämä kannattaa pitää mielessä, sanovat Genta Shemsedini ja Jessica Ehrnsten Kirkkonummen Huolto Oy:stä.

– Mikäli yksikin läheltä piti –tilanne voidaan estää ja välttää olemme suunnattoman iloisia, kertovat he yhdessä.

Kirkkonummen Huolto Oy jatkaa perinnettä ja jakaa heijastimet myös ensi syksynä.

Genta ja Jessica

Genta Shemsedini ja Jessica Ehrnsten esittelevät jaettavia heijastimia.

Toivottavasti kaikki käyttävät heijastimia jotta ikäviltä tilanteilta vältytään.