Ilmoita kiireelliset vahingot huoltoon myös koronaepidemian aikana

Huoneistokäynnit ja kiireelliset korjaukset koronaepidemian aikana ovat herättäneet kysymyksiä.

Taloyhtiössä tehtävien kunnossapitotöiden ja muiden huoneistokäyntien tarpeellisuus arvioidaan epidemian aikana normaalia tarkemmin. Asuntoihin mennään ainoastaan silloin, kun kyseessä on kiireellinen toimenpide, jota ei voi siirtää. Erityisesti vesivahingot ja putkivuodot tai -tukokset vaativat aina nopeaa reagointia, jotta vahinko ei pääse leviämään. Kyseessä on hätätyö.

Kaikilla asukkailla on velvollisuus ilmoittaa kiireellisiä toimia vaativista vahingoista. Ilmoitukset tehdään huoltoyhtiön päivystysnumeroon, joka Kirkkonummen Huollon hoidossa olevissa on +358 9 221 9090

Jos isännöinnin tai huollon on päästävä käymään kiireellisen toimenpiteen takia asuntoon, on heillä oikeus tiedustella asukkaalta, onko huoneistossa eristyksessä tai karanteenissa olevia henkilöitä. Tämä siksi, että isännöitsijä ja huoltohenkilö voivat suojata itseään mahdolliselta tartunnalta ja estää tartunnan leviämistä..

Taloyhtiön osakkaalla tai asukkaalla ei kuitenkaan ole velvollisuutta ilmoittaa isännöintiin erikseen, jos asukkaita on karanteenissa tai eristyksessä. Terveyttä koskevia tietoja ei tule levitellä naapureille.

Lisätietoja koronaepidemiasta

Lisätietoja antaa ensisijaisesti viranomainen. Neuvontaa ja tietoa koronaviruksesta saa valtakunnallisesta neuvontapuhelimesta numerosta 0295 535 535.

Myös Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL ylläpitää päivittyvää verkkosivua.

Terveysneuvontaa saa omalta terveysasemalta, akuuteissa oireissa oman alueen terveydenhuollon päivystyksestä ja henkeä uhkaavassa tilanteessa hätänumerosta 112.

Taloyhtiöitä koskevaa koronatietoa voit lukea myös osoitteesta kotitalolehti.fi/korona ja Kirkkonummen Huolto Oy:n kotisivuilta: kirkkonummenhuolto.fi/hyödyllistä tietoa

24.3.2020