Isännöitsijä vastaanotti lahjuksia

Helsingin Sanomat uutisoi 31.10.2019 seuraavasti.

Poliisi epäilee: Isännöitsijän taskuihin päätyi 70 000 euroa käteistä rahaa lahjuksina Helsingissä. Rikosepäilyn mukaan isännöitsijä järjesteli vastapalveluksena remonttiyrityksen omistajalle arvokkaita sopimuksia ohi kilpailutuksen.

HS:n mukaan poliisi epäilee isännöitsijän ottaneen noin 70 000 euroa lahjuksina Helsingissä. Poliisi epäilee lahjonnan olleen kahden henkilön välistä toimintaa vuosina 2014–2018. Toinen epäilty on isännöitsijä, toinen remontti- ja rakennusyrityksen omistaja.

Rikosepäilyjen mukaan remonttiyrittäjä antoi isännöitsijälle lahjuksina rahaa. Vastapalveluksena isännöitsijä järjesti yritykselle työkohteita ja arvokkaita sopimuksia ohi kilpailutuksen. Isännöitsijän epäillään poliisin esitutkinnassa keräämien tietojen perusteella saaneen lahjuksina vaihtelevia käteissummia. Enimmillään rahaa siirtyi muutamia tuhansia euroja kerralla. Poliisi kuvailee isännöitsijän ja yrittäjän välille kehittynyttä suhdetta kaverilliseksi. Isännöitsijä työskenteli poliisin mukaan palkollisena isossa yrityksessä. Hän on menettänyt työnsä rikosepäilyjen paljastumisen jälkeen.

– Tällaiset asiat ovat erittäin valitettavia ja tahraavat rehellisesti ja hyvän isännöintitavan mukaan toimivien isännöitsijöiden ja isännöintiyritysten maineen, sanoo Benjam Kukko Kirkkonummen Huollosta.

– On valitettavaa, että tällaisia tapauksia ylipäätään on. Sen tähden omien valvontaprosessien tulee olla mahdollisimman tarkkaan mietitty ja siksi teemme tasaisin välein erilaisia sisäisiä tarkastuksia, kerrotaan Kirkkonummen Huollosta.

Uusien järjestelmien myötä toimintaan tulee yhä enemmän läpinäkyvyyttä joka omalta osaltaan vähentää epärehellisen toiminnan mahdollisuuksia.

Helsingin Sanomien asiaa koskeva juttu

6.11.2019