Isännöitsijä vei taloyhtiöiltä 700 000 €

Isännöitsijä vei taloyhtiöiltä 700 000 euroa valelaskuilla ja väärennetyllä kirjanpidolla – Rikokset voi estää!

HS 12.10.2017

Miten voi välttää tämänkaltaisia harmittavia tilanteita?

– Tunnettu auktorisoitu isännöintipalveluja tuottava tunnettu yritys on hyvä lähtökohta. Auktorisoidussa isännöintipalveluja tuottavassa yrityksessä on asiakasyhtiöiden rahojen turvaamiseen kiinnitetty huomiota jo lähtökohtaisesti. Laskujen maksamista ei saa jättää yhden henkilön tehtäväksi. Kun laskujen hyväksyntä ja maksaminen tapahtuu eri henkilöiden toimesta ja tapahtuma siirtyy kirjanpitoon, on vähintään kolmen eri henkilön silmät tapahtumassa mukana joka tuo turvaa, kertoo toimitusjohtaja Benjam Kukko Kirkkonummen Huollosta.

– Käytössämme on ohjelmisto, jossa asiakasyhtiön hallituksella on pääsy katsomaan laskuja jo enne kun ne siirtyvät maksuun. Kun hallitus näkee jokaisen yhtiölle tulleen laskun se voi samalla valvoa raha-asioiden hoitoa. Tämä tuo läpinäkyvyyttä toimintaan ja väärinkäytösten mahdollisuus on minimoitu.

– Jos väärinkäytöstä epäillään tulee välittömästi ottaa yhteyttä Kirkkonummen Huolto Oy:n johtoon ja/tai poliisiin.

– Kirkkonummen Huolto Oy:n palvelujen piiriin on siirtynyt toisaalta yhtiöitä joissa aiemmin toimineella isännöitsijällä oli mennyt omat ja yhtiön rahat sekaisin. Tällaista ei saa tapahtua. Sen tähden sisäinen valvonta on erityisen tärkeää, jotta voimme varmistua siitä, että kaikki tehdään oikein, muistuttaa Kukko Kirkkonummen Huolto Oy:n toimintamallista.

Lue HS:n artikkeli

29.12.2017