Kevättalkoiden aika on nyt – miten tulisi toimia taloyhtiöissä Koronakeväänä

Työskentelyä vuoroissa vai pidennetty talkooaika? Perinteisiä kevättalkoita ei voida järjestää. Taloyhtiöiden kevättalkoiden järjestämisestä ei ole virallista ohjeistusta. Isännöinti- ja Kiinteistöliitto suosittelevat noudattamaan Valtioneuvoston rajoituksia ja välttämään yli kymmenen hengen kokoontumisia.

Monessa taloyhtiössä kevättalkoot ovat olleet yksi kevään kohokohdista. Pihaa on laitettu yhdessä kuntoon ja talkoiden päätteeksi on kokoonnuttu grillaamaan ja viihtymään yhdessä.

Talkoista on monissa yhtiöissä luovuttu. Kenenkään turvallisuutta ei haluta vaarantaa talkoiden takia. Asuuhan taloissa kaiken ikäisiä ihmisiä, myös riskiryhmään kuuluvia

Virallisia ohjeita siitä, miten kevättalkoot pitäisi poikkeustilanteessa järjestää, ei ole. Kevättalkoiden järjestämisessä on hyvä noudattaa Valtioneuvoston ohjeistusta.

Voidaan vaikka tehdä lista töistä ja jokainen voi tehdä oman osansa, kun se parhaiten sopii. Esimerkiksi rivitaloissa, joissa jokaisella on ns. oma hoidettava alue, on suotavaa auttaa iäkkäitä ihmisiä. Sillä aikaa iäkkäiden on syytä pysyä sisätiloissa.

Monet tekevät talkoilla maalaustöitä tai muita pienempiä remontteja. Ne kannattaa siirtää myöhempään ajankohtaan tai tilata vaikka Kirkkonummen Huollon remonttiporukka paikalle.

Yhtiökokoukset

Yhtiökokousten järjestämisestä on tullut paljon kyselyjä isännöitsijöille. Taloyhtiöiden tulee noudattaa Valtioneuvoston kokoontumisrajoituksia. Silti yhtiökokoukset voi aivan hyvin järjestää. Siitä meillä on jo kokemusta useiden yhtiöiden kanssa, kerrotaan Kirkkonummen Huollosta. Sekä hallituksen kokouksia että yhtiökokouksia järjestetään useita viikoittain – aivan turvallisesti. Etäkokouksia voi järjestää lukuisilla eri välineillä. Hallituksen etäkokouksen voi järjestää video-, sähköposti- tai puhelinkokouksina. Yhtiökokouksessa kannattaa suosia sellaisia välineitä, joiden avulla voi pitää kokouksia suuremmallekin joukolle.

Taloyhtiöiden tulee huolehtia asukkaiden turvallisuudesta. Talkoiden ja kokousten järjestäminen poikkeustilanteessa hoidetaan turvallisuus edellä ja luovia ratkaisuja käyttäen.

Julkaistu 6.4.2020