Korona vauhditti uusiin toimintatapoihin siirtymistä taloyhtiömaailmassa

Koronakriisi on tuonut mukanaan monia muutoksia arkeemme. Monet ovat olleet kotona poikkeuksellisen paljon, joten kodin ja sujuvan asumisen asiat ovat nousseet kaikkien tietoisuuteen. Miten poikkeusoloissa viestitään ja asioita hoidetaan? Saanko varmasti kaikki omaan kotiin ja asumiseen liittyvät tärkeät tiedot?

Olemme jo opetelleet hoitamaan pankki ja veroasiat sähköisesti. Matkat tilaamme ketterästi netistä ja verkkokauppa käy kuumana. Kirkkonummen Huolto Oy:ssä isännöintiin liittyvät asiat hoidetaan myös kätevästi verkossa. Huoneistotieto.fi palvelee 24/7. Sinne tulee ilmoitukset vesikatkosta tai vaikkapa porrashuoneen peruspesusta. Siltä voit tarkastella vastiketilannettasi tai hakea yhtiökokouksen pöytäkirjan luettavaksi. Hallitus löytää siltä kaiken hallintoon liittyvän materiaalin, taloyhtiölle tulleista laskuista lähtien. Tämä toimii tietysti tietokoneella, pädillä tai älypuhelimella. Ja tuleehan  kokouskutsut liitteineen suoraan järjestelmään, joista ne on katsottavissa milloin tahansa.

Poikkeustilanteessa järjestelmien toiminta tuli testattua – ja kyllä toimii, hienosti. Kokouksia on pidetty etänä, yhtiökokoukset on valtaosin pidetty ja muutenkin on toimittu normaalin aikataulun mukaisesti. Kirkkonummen Huolto Oy:ssä kaikki palvelut on tuotettu ripeästi ja viipymättä koronasta huolimatta, ja vaikka moni onkin ollut etätöissä.

Olemme kuulleet miten osakkaat joissain yhtiöissä ovat tänä keväänä saaneet tiedon, että taloyhtiön yhtiökokousta on siirretty. Samaan aikaan Kirkkonummen Huolto Oy:n palvelujen piirissä taloyhtiöt ovat pitäneet kokouksia ketterästi digivälineillä. Päätöksenteko ja säännöllinen yhteistyö isännöitsijän, taloyhtiön hallituksen ja asukkaiden kanssa toimii erinomaisesti näinkin.

Koronakriisi sai meidät arvostamaan palveluiden sujuvuutta ja sähköistä asiointia. Korona-aika on osoittanut, että olemme ajan hermolla ja palvelujen tuottaminen on onnistunut muitta mutkitta. Ja syytä onkin. Isännöitsijän asiakasyhtiösalkku on arvoltaan luokaa 60 – 90 milj €. Kyllä tuollaisen omaisuusmassan hoitaminen tulee voida tehdä myös Koronan aikana.

26.6.2020