Lainojen kilpailuttaminen

Kauppalehden mukaan joka neljäs taloyhtiö ei kilpailuta korjauslainaa lainkaan

Taloyhtiöillä on menossa erilaisia korjaushankkeita. Kauppalehden mukaan neljännes taloyhtiöistä ei kilpailuta lainojaan. Taloustilanteesta huolimatta useissa taloyhtiöissä on jonkinasteisiakorjaushankkeita.
”Uutinen on sikäli yllättävä, että Kirkkonummen Huolto Oy:ssä lainojen kilpailuttaminen kuuluu osana korjaus

hankkeita ihan luonnollisena osana. Vain poikkeustapauksissa lainaa ei kilpailuteta. Silloinkin noudatetaan yhtiön esittämää toivetta/päätöstä”, kertoo Kirkkonummen huolto Oy:n isännöintitoimesta vastaava varatoimitusjohtaja Mika Mynttinen.

Tilastokeskuksen kokoamien tietojen mukaan asunto-osakeyhtiöt korjasivat asuinrakennuksia viime vuonna 2,25 miljardilla eurolla, mikä on 10 prosentin kasvu toissavuodesta. Kerrostaloyhtiöiden korjaukset kasvoivat 14 prosenttia, mutta rivitalojen korjaukset vähenivät kaksi prosenttia. Ensi vuonna korjausrakentamisen odotetaan kasvavan tuntuvasti pääkaupunkiseudulla.Varovaisuutta viime kevääseen verrattuna on kuitenkin lisännyt heikko taloustilanne.
27 prosenttia taloyhtiöistä pyytää lainatarjouksen vain yhdestä pankista
Ensisijaisena rahoitusmuotona taloyhtiöt käyttävät pankkilainoja. Lainatarjouksia taloyhtiöt saavathyvin.
Kolmanneksessa yhtiöistä valmistaudutaankorjaushankkeeseen ennakkorahastoinnein tai asuintalovarauksin.
Taloyhtiöistä suurin osa (73%) kysyy lainatarjouksen vähintään kahdelta pankilta. ”

Silti hämmästyttää tieto, että 27 % taloyhtiöistä pyytää rahalle hintaa vain yhdestä pankista ”, sanoo Mynttinen.

Eniten korjataan putkia, piharakenteita, vesikattoja ja märkätiloja

Vesi-ja viemäriputkistojen korjaaminen on edelleen yleisin korjauskohde taloyhtiöissä: tämänkaltaisia korjaushankkeita on joka kymmenennellä taloyhtiöllä.

Tämän lisäksi korjataan piharakenteita ja salaojia. Lisäksi julkisivujen ja märkätilojen korjauksiin kiinnitetään paljon huomiota. Tämän vuosikymmenen aikana noinneljänneksellä taloyhtiöistä on edessään korjauksia piharakenteissa, ikkunoissa ja ovissa.

Myös julkisivu-ja kattokorjauksien määrä on huomattava
–noin viidennes taloyhtiöistä on näiden tilanteiden edessä muutamien vuosien sisällä.

Viemärisaneerausten hinnat näyttävät olevan nousussa silloin kun remontoidaan perinteisilläremonttitavoilla ja remontit tehdään pääkaupunkiseudulla.

Kolmanneksessa remonteista toimitaan perinteisellä tavalla asentamalla uudet putket vanhojen tilalle.
Tämän lisäksi kunnostustapoja on myös muita.
Neliökustannukset ovat koko Suomessa 607 euroa Pääkaupunkiseudulla kustannus on jopa200 euroa korkeampi. ”
Hyvien kontaktiverkostojen avulla ja yhdistämällä useiden taloyhtiöidenhankkeita peräkkäisiksi projekteiksi voidaan saavuttaa kustannustehokkuutta”, kertoo Mynttinen KH Oy:stä