Lumikasa on vaarallinen leikkipaikka

Lumen kasaaminen taloyhtiöiden pihoille voi johtaa yllättäviin vaaratilanteisiin. Lumessa on leikitty kautta aikojen, mutta piha-alueiden massiiviset aurauskasat voivat olla vaaraksi hengelle ja terveydelle. Ne eivät ole lasten leikkipaikkoja Lumenauraajien on vaikea havaita, jos lapset tekevät niihin majoja tai onkaloita.

– Penkassa näkyi kaksi lapsen päätä, muistelee lumiaurakuljettaja Antero Saikka. Vaisto varoitti, ja onnettomuudelta vältyttiin viime hetkellä. (IL 17.01.2021)

Lumileikkeihin ja lumenkuljetukseen liittyviä onnettomuuksia tapahtuu Suomessa vuosittain.

– Auraustyö on tarkkaa ja raskasta työtä, kun lunta tulee paljon ympäri vuorokauden, niin kun viime päivinä on tullut. Työpäivät venyvät ja kiire on aina kova auraustöissä, kun pitää saada paikat putsattua autoille ja ihmisille.

Lapset rakastavat lunta

– Lapsi on vilpitön ja riemuissaan lumesta ja haluaa leikkiä, ja lumessa leikkiminen on lapsille erityisen hauskaa. Vain vanhempien oma esimerkki ja rauhallinen opastus lumikasojen ja lumilinnojen, onkaloiden vaaroista on ainoa keino välttää tragediat. Tämä asia onkin jokaisen vanhemman vastuulla. Lapset eivät itse pysty hahmottamaan vaaratilanteita ja lapset rakastavat lunta. Siksi annetut ohjeet saattavat unohtua hyvinkin pian. Tämän vuoksi on syytä käydä nämä asiat läpi uudelleen ja uudelleen, muistutetaan Kirkkonummen Huollosta.

Lumikasoissa on monenlaisia vaaroja. Jos kasaan kaivaa tunnelin ja päälle kinostetaan lisää lunta, voi luola romahtaa ja lapsi jäädä lumen alle.

Tänä talvena varsinaisilta vaaratilanteilta on onneksi vältytty, mutta onnettomuuksia on tapahtunut aiempina vuosina. Vuonna 2012 kahdeksanvuotias poika kuoli lumionkalon romahduksessa Ylöjärvellä. Vanhempien rauhallinen opastus ja esimerkki ovat parasta ennaltaehkäisyä. Vanhempien tuleekin opastaa lapsiaan ja seurata lasten leikkejä.

– Lumikinokseen kaivettu onkalo on talvikunnossapidon työntekijöiden suurimpia painajaisia. Siellä saattaa olla lapsi piiloutuneena. Varotoimista ohjeistetaan ja auraajat ovat varovaisia. Muutama vuosi sitten Sundsbergissä auraaja ehti nähdä kolmen lapsen leikkivän lumikasassa. Lähestyessään kasaa, kaksi lapsista siirtyi syrjään, mutta yksi lapsista olikin piiloutunut kasaan. Kuljettajan valppauden ansiosta vältyttiin pahimmalta, kerrotaan Kirkkonummen Huollosta.

Lumikasat vaikeuttavat näkyvyyttä liikenteessä

”Lumikasat ovat turvallisuusriski myös muille. Ne aiheuttavat etenkin keskusta-alueilla ja tiheillä asutusalueilla helposti näköesteitä. Lisäksi runsas lumimäärä aiheuttaa ajoratojen kaventumisen, joka sekin lisää turvallisuusriskiä. Näitä lumia ajetaan sitten pois tarpeen mukaan.

20.1.2021