Miten torjua harmaata taloutta?

Taloyhtiöin tarvitsemia palveluja tuotetaan monen eri yrityksen toimesta. HS uutisoi maaliskuussa 2018 mm. miten taloyhtiö pahimmillaan voi joutua rikollisten uhriksi.

Taloyhtiöiden palveluissa panokset ovat suuret, onhan kyseessä osakkaiden rahat ja asukkaiden kodit. Syytä on valita yritys jossa asiat ovat kunnossa eikä taustalla ole rikollista toimintaa. Varsinkin rakennusalalla piilorikollisuutta on esiintynyt tuon tuosta. Suuria työmaita valvotaan yhä tarkemmin, joten hämärämiehet suuntaavat toimintaansa enemmän taloyhtiöiden suuntaan.

Vältä harmaan talouden toimijoita

Tähän on monia hyviä syitä. Etiikka ja oma etu kannattaa pitää mielessä. Lisäksi harmaan talouden toimijat tekevät usein luokattoman huonoa työtä. Jos yritys laiminlyö verot ja muut viranomaismaksut on hyvinkin todennäköistä, että laiminlyöntejä on muutenkin.

Jos vesieristyksiä ei ole tehty lainkaan tai oikein voivat seuraukset olla ikävät ja kustannuksiltaan kalliit. Korvaako vakuutus, jos sähköasennukset on tehty osaamattoman asentajan toimesta. Rikolliset yritykset ajautuvat varsin usein konkurssiin, joten takuukorjauksia ei sitten kukaan olekaan tekemässä.

Käytä luotettavaa projektinjohtajaa ja valvojaa

Hyvä projektipäällikkö ja valvoja maksaa itsensä nopeasti takaisin. Ammattitaitoinen projektipäällikkö omaa hyvän verkoston ja hänellä on tarvittavaa näkemystä kenen kanssa kannattaa tehdä yhteistyötä. Taloyhtiön hallituksen on helppo toimia, kun projektipäällikkönä on tuttu ja turvallinen henkilö.

– Kirkkonummen Huolto Oy:n ammattitaitoinen projektinjohto ja valvontahenkilöstö on taloyhtiöiden hallitusten tukena erilaisissa hankkeissa.

Halpa hinta ja tiukka aikataulu – yhdistelmä joka harvoin toimii

Halpa hinta on yleensä merkki jostain poikkeavasta. Hoitaako yritys kaikki lakisääteiset velvoitteensa? Mennäänkö sieltä mistä aita on matalin? Tällaisissa tapauksissa on hyvin tavallista, että halvan hinnan päälle tulee lisäkustannuksia lisätöistä. Kannattaakin tarkkaan sopia mitä urakkaan kuuluu.

– Projektipäällikkömme auttavat hallitusta ja tuovat oman asiantuntemuksensa tarjoukseen ja sopimuksen sisältöön liittyen. Silloin on helpompaa arvioida mahdollisten riskien osuus.

Tarkasta yrityksen taustat

Tilaajavastuulaki edellyttää, että yritys on ennakkoperintärekisterissä, työnantajarekisterissä, arvonlisäverovelvollisten rekisterissä ja kaupparekisterissä. Lisäksi edellytyksenä on, että verot on maksettu ja vakuutukset ovat kunnossa, kuten myös työterveyshuolto. Noudatettava työehtosopimus, todistukset eläkevakuutusten maksamisesta sekä tapaturmavakuutukset tulee myös olla kunnossa. Jos yritys on vasta perustettu voi olla syytä selvittää taustoja tarkemmin.

Asiakastiedoista näkee yrityksen riskiluokituksen. Jos liikevaihto on vaatimaton suhteessa urakkaan, on paikallaan olla tarkkana.

Vastuuvakuutukset avainasemassa

Kannattaa aina tarkistaa onko vakuutusasiat kunnossa ja onko vakuutuksen suuruus suhteessa urakkaan. Mikäli vakuutusta ei ole saattaa syynä olla pahimmillaan se, että vakuutusyhtiöt eivät myönnä yritykselle vakuutusta. Sellaisia toimijoita kannattaa välttää. Rakennusliitolla on saartolista, josta selviää ne yritykset jotka eivät ole maksaneet työntekijöille palkkasaatavia. Se kertoo talousvaikeuksista.

Yrityksen vastuuhenkilöt

Yrityksen vastuuhenkilöiden selvittämisellä saa tarkistettua onko ko. yrityksen vastuuhenkilöillä kytköksiä sellaisiin toimijoihin, joissa liikevaihto on vaatimaton tai yritys toiminut vain hyvin lyhyen ajan. Myös ns. bulvaaneja käytetään. Joskus tällaisia henkilöitä ei tavoita lainkaan tai he eivät tiedä yrityksen toiminnasta oikeastaan mitään. Mikäli urakasta neuvotteleva osapuoli on liiketoimintakiellossa, on taustalla todennäköisesti talousepäselvyyksiä ja talousrikollisuutta.

Ulosottovirastosta ja käräjäoikeudesta saa myös tietoa

Mikäli yrityksen vastuuhenkilöiden velkatiedoissa on hälyttäviä tietoja, tulee ne ottaa hyvin vakavasti. Ulosottokierre on hälyttävä esimerkki. Ulosottovirastosta voi pyytää ulosottorekisterin josta selviää lisää. Lisäksi käräjäoikeudesta saa kopion annetuista tuomioista (maksua vastaan).

Tarkasta referenssikohteet

Ilmoitettuihin referenssikohteisiin voi soittaa ja kysyä kokemuksia, miten urakka on sujunut. Kun muutamasta referenssikohteista saa vastaukseksi, että on mennyt hyvin voi jo paljon luottavaisemmin aloittaa urakan. Kirkkonummen Huollon projektipäälliköillä ja valvojilla on myös kokemusta jota kannattaa hyödyntää. Siinä säästää parhaimmillaan kymmeniä tuhansia euroja taloyhtiön rahaa.

6.7.2018