Taloyhtiön syksy

Talveen valmistautuminen kannattaa aloittaa ajoissa, jotta ensimmäiset pakkaset tai lumisade eivät pääse yllättämään. Kirkkonummen Huollossa tehdään sopimuksien mukaisesti monet työt pyytämättä. Jos taloyhtiössä ei asioita ole mietitty tai tilattu, nyt on korkea aika.

Pihat siivotaan

Valmistautuminen alkaa pihan siivoamisella. Nurmikot siistitään, lehdet haravoidaan ja roskat viedään pois. Syystalkoissa näitä askareita voidaan tehdä naapureiden kanssa. Samalla voi pohtia muita ulkoalueiden korjaustarpeita tai uusia istutuksia seuraavalle keväälle.

Pensaat ja puut siistiksi

Ennen talven tuloa kannattaa myös pihapiirin pensaat tasoittaa – tai pyytää Kirkkonummen Huollon puutarhuria avuksi. Samalla tulee tarkistaa puiden kunto, ja huonokuntoisia puita voi olla syytä poistaa.

Tavarat talvisäilytykseen

Pihakalusteet, puutarhanhoitovälineet, grilli, leikkikalut ja muut kesäajan varusteet kannattaa siirtää talvisäilytykseen. Tehdään se talkoissa.

Katto ja räystäät kuntoon

Syksyn tullen katto tarkastetaan. Neulaset, risut ja oksat tulee viimeistään nyt poistaa. Rännit on hyvä puhdistaa, sillä kesäkuukausien aikana niihin kertyy irtoroskaa.

Sadevesikaivot puhtaaksi

Sadevesikaivojen tilanne tarkistetaan ja ritilät puhdistetaan ennen syksyn sateita.

Taloyhtiön alue turvalliseksi

Pimeällä ja liukkaiden kelien vallitessa turvallisuusseikat korostuvat. Varmistetaan, että ulkovalot toimivat, valaistus on riittävää ja rappukäytävän valaisimet toimivat. Kulkuväylille muodostuneet kuopat on syytä täyttää.

Lumiin valmistautuminen

Onhan talvikunnossapitosopimukset kunnossa? Onko hiekotusastiassa hiekkaa, onko ovien edustoja varten lapioita ja harjoja ja onko lumenläjityspaikat vapaat? Talveen valmistautuminen viimeistellään aurausviittojen asennuksella.

23.10.2020