Töherrykset kannattaa poistaa heti

Mitä tehdä, jos talon ulkoseiniin ilmestyy kyseenalaista taidetta? Töhryt eivät julkisivua kaunista, joten pitäisi ryhtyä toimeen. Kuka alkaa kuurata? Soitetaanpas Kirkkonummen Huoltoon.

– Seinään ilmestyneistä töhryistä kannattaa tehdä rikosilmoitus poliisille, neuvoo Kuhanen, Asikainen & Kanerva Oy:n asianajaja Annika Kemppinen.

Paras lääke töhrimisen ehkäisyyn on taloyhtiössä tapahtuva tehostettu valvonta. Hallitus tiedottaa asukkaita töhryistä ja pyytää heitä tarkkailemaan, mitä yhtiön tiloissa ja piha-alueella tapahtuu.

– Tällä edesautetaan töhrijöiden kiinnijäämistä, Annika Kemppinen sanoo.

Graffiti

Liiketunnistimella toimivat pihavalaisimet ja videovalvonnasta kertovat kyltit karkottavat töhrijöitä tehokkaasti. Valvontakamerajärjestelmällä saadaan lahjomatonta tietoa pihan kulkijoista. Pelkkä valekamerakin voi riittää säikäyttämään asiattomat kulkijat. Valvontakameroita ei saa suunnata kuvaamaan yksityisasuntojen ikkunoita tai huoneistokohtaisia piha-alueita.

Olemassa olevat töhryt vetävät töhertelijöitä puoleensa, joten seinät kannattaa puhdistaa pikaisesti, eli käytännössä heti seuraavana päivänä.

Hallituksen kannattaa tehdä päätös, jossa tällaiset töhryt poistetaan aina heti, ja silloin tilaaminen voidaan suorittaa ilman että joka kerta tarvitsee pitää erillistä kokousta, ja isännöitsijä tai hallituksen puheenjohtaja tilaa puhdistuksen suoraan Kirkkonummen Huollosta.

Jos töhryjä on paljon (kerrostalon seinä on ympäriinsä töhritty isolta alalta) ja puhdistustoimet kalliita, asiaa tulisi pohtia myös ennaltaehkäisyn näkökohdat huomioiden – miten välttää vastaisuuden töhrimiset.