Varaudu energiansäästöön

Nyt tulee varautua energian hinnan ja saatavuuden vaihteluihin

Energiaa säästämällä voimme kaikki vaikuttaa irtautumaan venäläisestä energiasta

”Energiansäästö on nyt tärkeämpää kuin koskaan. Siitä on hyötyä sinulle itsellesi ja koko yhteiskunnalle. On kysymys huoltovarmuudesta, energian saatavuuteen liittyvien riskien pienentämisestä sekä rahasta, sanotaan Motivassa.

Irtaudumme nyt nopeasti Venäjän tuontienergiasta, joka johtaa sähkön, lämmön ja polttoaineiden hintojen korotuspaineisiin, erityisesti tulevalla lämmityskaudella. On tärkeä varautua sekä energian saatavuuden että hinnan vaihteluihin. Omilla pienillä toimenpiteillä saavuttaa paljon. Nopea tapa, jolla saavutetaan, suuri säästö on vettä säästävät suihkut ja suuttimet. Taloyhtiöt voivat päättää hankkia kyseiset säästötuotteet jokaiseen huoneistoon, jolloin suurin säästö syntyy erityisesti siitä, että lämmintä vettä kuluu huomattavan paljon vähemmän. Kirkkonummen Huollossa on ratkaisu tähän ja näin saa pikaisesti tehtyä hyviä säästötoimenpiteitä, joilla varmistetaan energian riittävyys ja vähennetään päästöjä. Samalla säästetään huomattavia määriä puhdasta vettä.

Pienillä energiateoilla on nyt iso merkitys

Kun kaikissa suomalaiskodeissa alennetaan huonelämpötilaa yhdellä astella tulevana lämmityskautena, lämmitysenergiaa säästyy jopa 2 terawattituntia. Säästetty energia vastaa 90 000 sähkölämmitteisen omakotitalon vuosikulutusta. Vedensäästökalusteilla saavutetaan säästö, joka vastaa 2-4 asteen huonelämpötilan pudotusta, eli kyseessä on vieläkin suurempi säästöpotentiaali.

– Tämä on todennäköisesti kaikkein tehokkain ja järkevin nopea ratkaisu, jolla voidaan saavuttaa huomattavia säästöjä alkumetreistä lähtien, kerrotaan Kirkkonummen Huollosta.

Lisää energiavinkkejä Motivan sivuilta

15.7.2022