Yhtiökokoukset pidettiin jo keväällä, vai pidettiinkö?

Taloyhtiöt saivat viime kevään yhtiökokouksille jatkoaikaa syyskuun loppuun asti. Jos kokous on pitämättä, huomioithan, että etäkokoustaminen on tautitilanteen ollessa taas noususuunnassa edelleen viisasta.

Koronakevään muutamissa taloyhtiössä päätettiin siirtää yhtiökokous syksyyn. Tämän mahdollisti lakimuutos, joka sallii yhtiökokouksen pitämisen syyskuun 30. päivään saakka. Myös koronatartuntojen määrän kasvu herättää jälleen kysymyksiä. Turvallisuuden tulee olla etusijalla taloyhtiön kokouskäytännöissä.

Etäkokouksista erittäin hyvää palautetta.

Kirkkonummen Huolto Oy:n isännöitsijät ovat yhtä mieltä siitä, että yhtiökokouksen järjestäminen etäyhteyksien avulla osoittautui koronakevään erinomaiseksi käytännöksi. Tämä vaihtoehto tulee olemaan käytössä myös jatkossa. Kirkkonummen Huolto Oy:ssä on saatu paljon hyvää palautetta hyvin sujuneista ajallaan pidetyistä kokouksista.

– Eräässä yhtiössä saimme 100 % osallistumisen, kun käytössä oli etäkokousmalli. Tämä on kaikkein paras palaute, jonka voi saada. Tekniikka toimii ja kokouksen pitäminen on vaivatonta, kertovat Kirkkonummen Huollon isännöitsijät.

Yhtiökokouksessa tulee lain mukaan olla myös kasvotusten, eli riittää kun kaksi on paikalla. Loput voivat osallistua etäyhteyksin. Etäkokous ei tarkoita ainoastaan etäyhteyksien reaaliaikaista hyödyntämistä, vaan tapoja on muitakin. Yksinkertaisin vaihtoehto etäosallistumiseen on pyytää osakkailta kanta kokouksessa käsiteltäviin asioihin ennakkoon.

Jos kokous on vielä pitämättä, on jo kiire. Keväällä kokouksensa pitäneet katsovatkin jo tulevaan, eli ensi kevääseen.

27.8.2020